Conducere fara permis. Art. 335 Cod penal

Conducere Fara Permis

Dacă ești cercetat pentru conducere fara permis, trebuie să știi că dispozițiile art.335 din Codul penal incriminează în esență 3 conduite, ce comportă și limite de pedeapsă diferite. Prin urmare, este important să determini în primul rând care dintre alineatele art.335 din Codul penal este aplicabil în cazul tău, pentru a putea contracara în mod eficient acuzația parchetului.

Astfel, dacă nu ai deținut niciodată permisul de conducere, norma de incriminare va pedepsi mai aspru fapta ta de conducere fara permis

De ce? Simplu. Pentru că în mod evident, o astfel de persoană nu cunoaște legislația rutieră, nu a dobândit abilitățile necesare conducerii unui vehicul și prin urmare, riscul introdus în societate este unul semnificativ.

Pe de altă parte, în cazul unei alte persoane care conduce cu permisul suspendat, deși fapta acesteia este la rândul ei infracțiune, nu prezintă aceeași gravitate sporită. De ce? Pentru că o astfel de persoană cunoaște legislația rutieră, are deprinderile necesare conducerii autovehiculelor pe drumurile prublice și prin urmare, acțiunea sa prezintă un pericol mai redus pentru societate.  

Norma de incriminare – conducere fara permis:

Art 335 Conducerea unui vehicul fără permis de conducere:

(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai, ori a unui tractor agricol sau forestier de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.

(3) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi persoana care încredinţează un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere pentru conducerea pe drumurile publice unei persoane despre care ştie că se află în una dintre situaţiile prevăzute în alin.1 sau alin.2 sau sub influenţa alcoolului ori a unor substanţe psihoactive.

Așadar, cum spuneam și anterior fapta de conducere fara permis poate fi săvârșită în trei modalități:

  1. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai, ori a unui tractor agricol sau forestier de către o persoană care nu are permis și care nici nu a dobândit vreodată dreptul de a conduce pe drumurile publice;
  • Deși persoana în cauză are permis, acesta este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul pe care l-a condus (permisul nu este pentru categoria de vehicule condus efectiv), de către o persoană care nu are dreptul să coducă vehicule în România.
  • Persoana careia i-a fost retras permisul de conducere (de regulă ca urmare a unei inaptitudini medicale); i-a fost anulat permisul (ca urmare a unei soluții de condamnare pentru o infracțiune la regimul rutier); ori i-a fost suspendat permisul de conducere (ca urmare a unei contravenții ca sancțiune complementară;

Cum poate fi săvârșită infracțiunea de conducere fara permis?

A) Fapta de conducere fara permis prevăzută de art.335 alin.1 din Codul penal: „Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai, ori a unui tractor agricol sau forestier de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.”

8793F9A0 8Eaa 4031 8277 F10F20Ef4178
Conducere fara permis. Art. 335 Cod penal 4

Definiții conceptuale:

Textul de lege se referă la: autovehicule, tramvaie, tractor agricol sau forestier

autovehicul – orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule;

Conducere = Potrivit Deciziei 6/HP/2019, noțiunea de conduce înseamnă operațiunea prin care o persoană pune în mișcare autovehiculul și îl dirijează pe drumurile publice. De asemenea, operațiunea de conducere nu presupune pornirea motorului, ci doar dirijarea mersului unui vehicul din interiorul acesteia.

Acțiunea de conducere fara permis trebuie să fie realizată pe drumurile publice, indiferent de distanța parcursă, de către persoana care nu posedă permis de conducere, indiferent dacă aceasta a finalizat sau nu cursurile unei școli de șoferi  (neurmat de promovarea examenului de permis).

Fapta nu reprezintă infracțiunea de conducere fara permis, dacă persoana în cauză a promovat examenul de obținere a permsiului de conducere, dar nu este încă în posesia permisului de conducere. Acest lucru deoarece, permisului nu reprezintă altceva decât o dovadă a dreptului de a conduce.

De altfel, nu reprezintă infracțiunea de conducere fara permis, nici dacă persoana în cauză a fost oprită în trafic și aceasta nu poate prezenta permisul, fie pentru că l-a pierdut, fie pentru că l-au uitat în alt loc, câtă vreme, în urma verificărilor se constată că aceasta deține dreptul de a conduce, fără a fi anular/restras/ suspendat.

De asemenea, nu reprezintă infracțiunea de conducere fara permis, nici situația în care  valabilitatea permisului de conducere a expirat, iar titularul permisului a fost depistat în trafic conducând cu permisul de conducere expirat. 

B) Fapta de conducere fara permis prevăzută de art.335 alin.2 din Codul penal:Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.”

Cine poate fi săvârși infracțiunea de conducere fara permis?

i) persoana al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv;

ii) persoana al cărei permis a fost retras sau anulat;

iii) persoana careia i-a fost suspendată exercitarea dreptului de a conduce;

iv) persoana care nu are dreptul de a conduce în România vehiculele prevăzute în norma de incriminare;

Varianta prevăzută de dispozițiile art.335 alin.2 din Codul penal atrage o sferă mai largă de incidență decât alin.1 al aceluiași articol de vreme ce vobrește despe vehicule, nu doar despre autovehicule, tramvaie și tractoare agricole sau forestiere.

Legea definește noțiunea de „vehicul” – ca fiind sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane şi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;

Potrivit dispozițiilor art. 83 din OUG 195/2002 pot conduce autovehicule în România următoarele persoane:

(1) Au dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art.20 şi art. 23 alin. (1), titularii permiselor de conducere naţionale valabile, eliberate de autorităţile:

a) statelor membre ale Convenţiei asupra circulaţiei rutiere încheietă la Viena la 8 noiembrie 1968;

b) statelor membre ale Uniunii Europene;

c) statelor cu care România a încheiat un tratat privind recunoaşterea reciprocă a permiselor de conducere auto.

Conducere fara permis: Cazurile de retragere/ suspendare/ anulare a permisului de conducere:

Aceste cazuri sunt reglementate de dispozițiile Art. 97 din OUG 195/2002 – conducere fara permis:

(1) În cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, poliţistul rutier dispune şi una dintre următoarele măsuri tehnico-administrative:

a) reţinerea permisului de conducere şi/sau a certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau, după caz, a dovezii înlocuitoare a acestora;

b) retragerea permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau înregistrare ori a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;

c) anularea permisului de conducere eliberat de autorităţile române;

Funny Image With Dog 23 2151179453
Conducere fara permis. Art. 335 Cod penal 5

1. Cazurile de retragere a permisului de conducere- conducere fara permis:

a)Cazul I este cel prevăzut de dispozițiile  Art 22 alin.(6)3 din OUG 195/2002:„ La data primirii comunicării prevăzute la alin. (61) teza I sau, după caz, la alin. (6)2, poliţia rutieră retrage permisul de conducere al persoanei respective, făcând menţiune despre aceasta în evidenţa permiselor de conducere reţinute şi a sancţiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie. Măsura dispusă I se comunică, de îndată, conducătorului prevăzut la alin. (6).

Așadar, la data primirii comunicării unității de asistență medicală autorizate, în urma realizării examenului de specialiatate necesar, prin care se stabilește că persoana care posedă permis de conducere este inaptă medical, respectiv de la data comunicării medicului care a dispus trimiterea conducătorului auto care prezenta afecțiuni medicale către o unitate de asistență medicală autorizată în vederea efectuării examinării medicale de specialitate și care nu a fost înștiințat în termen de 30 de zile de la data comunicării biletului de trimitere către unitatea de asistență medicală autorizată asupra rezultatului examinării,

poliția rutieră procedează la retragerea permisului de conducere al persoanei respective,  facând mențiune despre aceasta în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorului de autovehicule, tractoare Agricole sau forestiere, ori tramvaie. Măsura dispusă i se comunică, de îndată, conducătorului.

b)Cazul II este cel prevăzut de dispozițiile art.22 alin(8) din OUG 195/2002 „Permisul de conducere al persoanei care este declarată inaptă psihologic pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie se retrage de către poliţia rutieră şi poate fi redobândit numai după încetarea motivului pentru care s-a luat această măsură”.

c)Cazul III este cel prevăzut de dispozițiile Art. 221 din OUG 195/2002:

(1) Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliţia rutieră şi în cazul în care titularul acestuia nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentraţiei de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenţei în organism a unor substanţe psihoactive, iar în urma efectuării examinării medicale s-au constatat elemente clinic sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanţe psihoactive, cu ocazia procedurii de

recoltare a mostrelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de substanţe psihoactive, eliberându-se o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulaţie.

(2) Retragerea permisului de conducere se dispune până la ora 8.00 a zilei următoare, dar nu mai puţin de 12 ore.

2. Cazurile de anulare a permisului de conducere – conducere fara permis:

Art. 114 din OUG 195/2002: Cazurile de anulare a permisului:

(1) Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română se dispune în următoarele cazuri:

a) titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie;

b) titularul permisului de conducere a fost condamnat, printro hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (2), art. 336, art. 337, art. 338 alin. (1) şi art. 339 alin. (2)-(4) din Codul penal;

c) titularului permisului de conducere i s-a aplicat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a conduce anumite categorii de vehicule stabilite de instanţă prevăzută la art.66 alin. (1) lit. i) din Codul penal.

d) permisul de conducere a fost obţinut cu încălcarea normelor legale, situaţie constatată de instanţa competentă.

e) permisul de conducere a fost obţinut în perioada în care titularul era cercetat sau judecat în cadrul unui proces penal pentru săvârşirea uneia dintre infracţiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (1) şi (2), art. 336, art. 337, art. 338 alin. (1) şi art. 339 alin. (2)-(4) din Codul penal sau pentru săvârşirea unei infracţiuni care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie, atunci când acesta a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă.

(2) Permisul de conducere se anulează şi în cazul în care titularul acestuia a decedat.

(3) Procedura anulării permisului de conducere se stabileşte prin regulament.

Procedura de anulare a permisului de conducere – conducere fara permis:

(1) Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română, în cazurile prevăzute la art. 114 alin. (1) din Ordonanţa deurgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune:

a) de şeful serviciului poliţiei rutiere pe raza căruia a fost constatată fapta, în baza hotărârii judecătoreşti rămase definitivă, dispusă de o instanţă din România;

b) de şeful poliţiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă, pronunţată de către o autoritate străină competentă, pentru o infracţiune săvârşită de titular pe teritoriul statului respectiv, dacă pentru fapta săvârşită legislaţia română prevede această măsură.

(2) În cazul titularului unui permis de conducere eliberat de o autoritate străină, interdicţia de a conduce autovehicule pe teritoriul României pe o perioadă de un an se dispune de către şeful serviciului poliţiei rutiere pe a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta, în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă.

(3) Dispoziţia privind interdicţia de a conduce autovehicule pe teritoriul României se emite de către şeful serviciului poliţiei rutiere prevăzut la alin. (2) la data la care a luat cunoştinţă de hotărârea judecătorească rămasă definitivă. Din perioada prevăzută la alin. (2), în executarea acesteia, se deduce perioada cuprinsă între momentul rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti şi momentul emiterii dispoziţiei privind interdicţia de a conduce autovehicule pe teritoriul României calculată pe zile pline.

(4) Perioada de un an prevăzută la alin. (2) se calculează pe zile pline. Ziua în care începe executarea interdicţiei şi ziua în care încetează se socotesc în durata executării.

(5) Dispoziţia privind interdicţia de a conduce autovehicule pe teritoriul României se comunică titularului permisului de conducere la adresa de domiciliu, reşedinţă sau rezidenţă din România.

(6) Permisul de conducere reţinut, însoţit de dispoziţia privind interdicţia de a conduce autovehicule pe teritoriul României, se transmite de către serviciul poliţiei rutiere care a dispus interdicţia la autoritatea străină care l-a eliberat, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la emiterea dispoziţiei.

(7) În situaţia în care titularul permisului de conducere nu are adresă de domiciliu, reşedinţă sau rezidenţă în România, la documentele prevăzute la alin. (6) se ataşează o solicitare ca titularul permisului de conducere să fie înştiinţat cu privire la măsura dispusă împotriva sa.

(8) Anularea permisului de conducere al persoanei decedate se dispune de şeful serviciului poliţiei rutiere pe raza căruia titularul a domiciliat, în condiţiile existenţei unui certificat de deces.

(9) Măsura anulării permisului de conducere se comunică, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare, titularului permisului de conducere, la domiciliul acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1).

(10) În termenul prevăzut la alin. (9), permisul de conducere se transmite de serviciul poliţiei rutiere care a dispus anularea la autoritatea competentă care l-a eliberat, în vederea efectuării menţiunii în evidenţă.

Mai trebuie menționate cu această ocazia și Considerentele Deciziei Curții Constuționale 280/2014:

„Aşa fiind, anularea permisului de conducere intervine doar în condiţiile şi situaţiile enumerate expres şi limitativ de art. 114 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi reprezintă, de principiu, consecinţa condamnării titularului său printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru fapte sau infracţiuni care se află în legătură de cauzalitate directă cu nerespectarea regimului circulaţiei pe drumurile publice sau a altor norme legale.

Or, tocmai această legătură determinantă, avută în vedere de instanţă la momentul pronunţării hotărârii de condamnare, justifică, pe de o parte, aplicarea măsurii ulterioare constând în anularea permisului de conducere, iar pe de altă parte, explică raţiunea pentru care aceasta reprezintă o măsură dispusă, în sensul de aplicată, de către organul de poliţie rutieră, şi nu de instanţa de judecată în cadrul aceluiaşi proces.

Deschiderea unei noi proceduri judiciare, care să confirme necesitatea anulării permisului de conducere, ar fi fost inutilă în condiţiile arătate mai sus, având, eventual, doar efectul întârzierii aplicării şi executării măsurii. Aşadar, măsura anulării permisului de conducere constituie, potrivit art. 97 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, o măsură tehnico-administrativă, dispusă de organul de poliţie rutieră. Această măsură nu implică o activitate jurisdicţională, proprie sistemului judiciar, şi nici nu presupune adoptarea unui act decizional din partea organului de poliţie, ci reprezintă o operaţiune tehnico-administrativă de punere în executare a unei măsuri specifice domeniului său de activitate, în urma pronunţării hotărârii judecătoreşti de condamnare rămase definitivă.

21. De altfel, din raţiuni practice, operaţionale şi organizatorice, este firesc ca acelaşi organ competent să elibereze permisul de conducere – act administrativ -, să dispună şi anularea lui, în urma condamnării titularului acestuia printr-o hotărâre judecătorească definitivă, doar acesta având la dispoziţie mijloacele şi întreaga logistică necesare înscrierii unei astfel de operaţiuni în evidenţele sale.

22. În concluzie, Curtea reţine că anularea permisului de conducere, în cazurile prevăzute la art. 114 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, este o măsură tehnico-administrativă instituită de legiuitor a cărei executare se face, în temeiul legii, de organul de poliţie rutieră.

3) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce se poate dispune ca sancțiune complementară sancțiunii contravenționale principale în temeiul dispozițiilor art.95 alin.2 litra b) din OUG 195/2002- conducere fara permis:

Art. 103 din OUG 195/2002:

(1) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie se dispune:

a) pentru o perioadă de 30 de zile, dacă titularul permisului de conducere a săvârşit contravenţii care cumulează 15 puncte de penalizare;

b) pentru o perioadă de 60 de zile, dacă titularul permisului de conducere cumulează din nou cel puţin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce.

c) pentru o perioadă de 180 de zile când fapta conducătorului de autovehicul sau tramvai a fost urmărită ca infracţiune contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice şi procurorul sau instanţa de judecată a dispus clasarea în condiţiile art.16 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul de procedură penală, renunţarea la urmărirea penală, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligaţia prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul

penal;

d) pentru o perioadă de 180 de zile în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane dacă a fost încălcată o regulă de circulaţie pentru care prezenta ordonanţă de urgenţă prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce şi instanţa de judecată sau procurorul a dispus clasarea în condiţiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) şi g) din Codul de procedură penală, renunţarea la urmărirea penală, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligaţia prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal ori încetarea procesului penal în condiţiile art. 16 alin. (1) lit. e) şi g) din Codul de procedură penală;

C) Fapta de conducere fara permis prevăzută de art.335 alin.3 din Codul penal:Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi persoana care încredinţează un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere pentru conducerea pe drumurile publice unei persoane despre care ştie că se află în una dintre situaţiile prevăzute în alin.1 sau alin.2 sau sub influenţa alcoolului ori a unor substanţe psihoactive”.

Fapta de conducere fara permis în varianta incriminată în cuprinsul alin.3,  presupune încredințarea unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere unei persoane care nu are permis sau nu are permis corespunzător categoriei ori se află sub influența alcoolului/ substanțelor psihoactive

Infracțiunea de conducere fara permis se consumă în momentul în care persoana transmite acordul și face posibilă conducerea autovehicului (prin remiterea cheilor, indicarea locului unde se află mașina, deschiderea garajului etc).

Pentru a se reține această infracțiune este necesar ca autorul să aibă reprezentarea (să cunoască) că persoana careia i-a încredințat autovehiculul fie: nu deținea permis, fie nu deținea permis de conducere corespunzător categoriei din care făcea parte autovehiculul încredințat, fie că persoana respectivă se afla sub influența alcoolului/substanțelor psihoactive.

În privința încredințării autovehicului unei persoane aflată sub influența alcoolului, fapta va fi infacțiune, doar dacă celui care i s-a încredințat autovehiculul avea o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge.

!!! O problemă extrem de interesantă se referă la existența sau intexistența legăturii de cauzalitate între fapta celui care încredințează un autovehicul spre conducere unei persoane care nu posedă permis și decesul victimei  unui accident provocat de cel care conducea fără permis.

Într-o opinie minoritară, cel care încredințează vehiculul a săvârșit doar infracțiunea de încredințarea unui vehicul spre a fi condus unei persoane care nu posedă permis (art.335 alin.3 din Codul penal- conducere fara permis).

Într-o altă opinie, majoritară atât în doctrină cât și în practică, cel care a încredințat mașina unei persoane fără permis va răspunde pentru un concurs de infracțiuni, atât fapta prevăzută de dispozițiile art.335 alin.3 din Codul penal- conducere fara permis – în varianta încredințării, cât și pentru infracțiunea de ucidere din culpă. Acest lucru deoarece raportul de cauzalitate se păstrează între fapta de încredințare spre conducere a autovehiculului și decesul victimei.  (Drept penal Partea Specială 1- Valerian Cioclei Ed. Ch Beck 2016- pag. 50)

În concluzie, dacă ești cercetat pentru infracțiunea de conducere fara permis, nu ezita să ne contactezi. Echipa noastră de avocați specializați în drept penal dar și în infracțiuni la regimul rutier este pregătită în orice moment să-ți asigure servicii juridice de înaltă calitate.

Autor: avocat Vlad Ionuț Popovici – 0727.235.006

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Echipa de Avocati Justicia.
Buna ziua 👋
Programează o consultație.